Thursday, February 11, 2010

Keretaku dilanggar

Peristiwa ni dah berlaku 2 minggu lepas kat Melaka. Pagi Ahad aku, hubby, anak2 dan mak mertua nak pegi ke Pasar Minggu kat Alor Gajah. Tiba kat round about aku dah perasan 1 kereta wira dari arah sebelah kiri dah rapat semacam ngan kereta aku. Dalam hati dah terdetik nanti kena ni. Memang yepun. Belumpun sempat kereta aku lepas, 'gedegang' bunyi kat pintu sebelah kiri. Keretapun macam terangkat sikit. Aku apa lagi.Menjeritla. Mau x terkejut. Dahla sebelah yang kena langgar tu, mak mertua aku duduk. Nasib baik kena bahagian bawah. Tapi anak2 aku boleh relaks je. Siap boleh tanya kenapa mama? Laki aku terus stop kereta kat tepi. Aku tengok2 gk kot kereta tu lari.

Budak lagi yang langgar tu. Rupanya ada bawak mak skali. Aku masa tu dah x tahu nak cakap apa. Geram, marah semua ada. Memangla dah takdir nak kena. Tapi bengang sebab menyusahkan aku anak-beranak. Mula aku tanya budak tu. Mampu bayar x, kalau x mampu claim insurans la. Then, we decided to do the police report. Lagipun, aku rasa tu jalan terbaik. Cuma yang buat hati aku dan hubby sejuk sikit, nampak muka budak tu cam baik.

Kat balai polis, polis tu nasihat untuk settle kat luar je sebab dia kata sikit je. Nak claim nanti makan masa. So, dia tolong panggilkan mekanik untuk lihat then buat anggaran kos kena bayar. Tapi masa yang ni aku macam nak cili je mulut apek mekanik tu. Dia boleh cakap kalau buat kat bengkel dia anggaran dalam RM700. Tapi aku ngan hubby cakapla.Xkan nak buat sini. Petang nak balik sebab esok keje. Mekanik tu boleh cakap kalau buat kat KL lagi mahal. Nanti beza harga kat Melaka ngan KL kita orang kena tanggung.

Btul ke camtu????? Bagi aku x kira buat kat mana dan berapa kos, yang langgar tu kena tanggung. Aku ingat masa adik aku langgar kereta orang, dia tanggung semua. Kebetulan kena kat Seremban, adik aku bayarkan teksi orang tu sebab dia nak pegi Melaka. Kalau ikutkan, tu semua empunya dirila yang bayar. Agaknya adik aku baik hati sangat. Siap dia yang drive kereta otang tu bawa balik KL. Kiranya dia settlekan semua. Balik pada cerita aku. Dah apek tu cakap camtu, mesti budak tu x nak bayar kalau betul lagi mahal. Nak x nak kita orang terpaksa cuti 2 hari. Buat apa nak tanggung benda yang bukan salah kita orang. Last2 hantar kat bengkel mekanik tu gak. Nak cari bengkel lain bukan senang. Lagipun, takut nanti x boleh siap dalam masa 2 hari. Tapi tula orang kata. Kalau dah kena langgar, hasil lepas repair tu dah x sama dengan yang asal. Tapi aku pejam mata je. Xkan terus nak tukar kereta baru lak. Oopss...belum lagi. Lainla kalau dah jadi Orang Kaya Baru.


Cerita ni x habis kat situ. Bila hubby inform dah hantar kereta, budak tu bising kenapa x discuss ngan dia dulu. Hubby reply balik cakap kenapa nak kena discuss. Kan semalam dah setuju. Lagipun, kita orang nak settlekan cepat. Lagi lak kena sacrifice cuti. Terus terdiam. Bila nak settle bil, ayah dia lak bising masa inform anggaran bil RM900. Dia tanya kenapa lebih dari anggaran asal. Hubby dah bengang. Dia minta pakcik tu datang sendiri bayar kat bengkel @ nanti kami hantar bil. Macam kita orang lak yang salah. Dia salah jangan banyak cakap. Kalau ikut hati nak je pakat ngan bengkel tu biar dia caj lebih. Baru padan muka.


Nila rupa kereta aku



No comments:

Post a Comment