Saturday, October 24, 2009

I'm Back

Since balik dari raya aku xde mood langsung nak tambah koleksi penulisan kat blog ni. Walaupun x banyak yang nak dikongsi tapi adala. Idea macam dibeku2 x boleh nak keluarkan. Sebenarnya banyak faktor yang stop my passion towards blogging. So, posting kali ni aku rangkumkan semuanya dalam satu.

Sambutan Raya Aidilfitri

Walaupun Syawal telah beberapa hari berlalu tapi x salah kalau aku nak share tentangnya. Yela, as part of the way untuk ingatan dan kenangan. Sambutan tahun ni was a moderate one. Faham2 jela. Dengan ekonomi yang x berapa nak baik, bonuspun xde. Apapun, focus memang kat anak2 je. Dia orang yang memang seronok especially bila part terima duit raya. Mamanya pun excited sebab masa2 nila boleh tambah tabungan. Orang cakap musim raya ni musim rezeki budak2.

As usual, since dah beranak-pinak ni xdela peluang nak pegi solat raya. Sape nak menjaga ketiga2nya. So, yang tinggal kat umah cuma aku and my sis together with our kids. Aku memang excited especially boleh pakaikan Nurin baju kurung. While waiting all came back from solat raya, all the kids were playing with 'mercun pop-pop'. Suddenly, I heard Hasif said 'mama Hasif kencing'. Apa lagi kena amukla ngan aku. Orang belumpun habis solat dia dah buat hal. Aku tukarkan dia dengan jeans and t-shirt then said 'u will stay at home. I won't bring u anywhere' (Bengang punya pasal). Then abah said just wash the baju melayu and keringkan. After that iron jela. Kalau x kesian kat budak tu nampak weird. Yela orang lain berbaju melayu dan kurung. At 1st, I just ignore it, but kena buat gak bila abah cakap kalau aku x nak buat, biar dia buat. Biasala atuk memang sayang cucu lebih. Gambar aku up load later on. Dalam kamera my SIL.

Raya kali nipun, agak kurang meriah becoz mi (kakak ma yang sulung) kurang sihat. She got infection under the armpit. It was swollen and very painful. Normally, she was the one who is very busy preparing all the juadah raya. Rumah dia memang jadi tumpuan tetamu including relatives. But, this time around, the cooking was done by her daughter (of course x sama rasa, but what to do). Cuma mi memang kuat semangat. Even sakit camtu, dia akan layan every guest sebaik mungkin. Kalau tengok pada condition dia memang nak kena baring je. Then, on 2nd day of raya, she was warded. Doctor need to do further investigation before giving treatment. Luckily, nothing serious. The 3rd day she undergone minor surgery to remove all the nanah. And furthermore, have to do dressing process every day after the surgery.

Raya kali ni ma berhajat nak pegi melawat relatives and friends of cik. Walaupun cik dah xde tapi hubungan tu tetap kuat. Biasala kat kampung, kawan dah macam sedara. Alhamdulillah sebab hajat ma tercapai dan x terkilan memandangkan berpeluang melawat semua yang rapat dengan cik. Then, 2-3 hari lepas, ma beritahu that Mak cik Jah dah kembali ke rahmatullah. Innalillahi Wainna Ilaihi Roji'un.Semoga arwah ditempatkan bersama-sama orang yang beriman.

Ofis After Raya

Jemputan rumah terbuka banyak gak. Even unit aku pun buat sambutan raya kat dewan sambil rai mantan bos aku. A lot of work yang pending before raya has to be done. Memang memenatkan. Bos yang baru x banyak membantu. Walaupun every officer dah bagi detail kerja tanggungjawab dan kerja memasing tapi it seems dia kurang minat nak tahu. Yang dia concern mana2 yang related ngan dia directly. Kami dah macam anak ayam kehilangan ibu. No direction and guide. Semua benda yang dibuat atas rasa tanggungjawab berkat didikan dan panduan mantan bos.

Aku penat. Aku kena jadi runner antara orang atasan dan isu kat unit aku. Mana nak settle keje aku, mana nak settle isu officer lain. Maybe aku jadi mangsa sebab I'm the senior officer. Kalau macam tu apa guna ada bos kalau not reliable. Bukan nak kata aku bagus tapi tanggungjawab tu pada dia nak pastikan urusan unit berjalan lancar. Kami akan membantu ke arah tu. Tapi kalau itula situasinya memang terukla. I wonder, people keep on complaining that young officers who got fast promotion can't perform, not matured. But, since I berpeluang work with junir bos and senior bos, I can say that, give us chance and guide us. Then, u will get the result. Jangan nak pandang salah kami je. Kalau xde pelapis x mungkin ada pewaris.

Aku lebih penat sebab kena kejar dateline dan masa. Or, should I say aku yang dikejar masa. Alhamdulillah, mulai 5 Oktober aku dah naik ke satu tahap lagi. Tapi aku mohon tangguh sebab ada keje yang really need to be settle. Aku kesian nak tinggalkannya pada officer lain. Sekurang-kurangnya kalau that part settle sesiapa yang ambil alih keje aku x terasa sangat burdennya. Tambah lak dengan kerenah bos yang camtu. Dia hanya tahu I got promoted masa meeting. Ada sekali after that meeting dia panggil aku sebab ada isu. Ni lebih kurang dialog masa tu:

Bos: Bila u kena pegi? I x dapat suratpun.

Me: Sepatutnya 5 Oktober. Tapi saya tangguh 2-3 hari sebab ada lagi keje yang pending. Puan memang xkan dapat surat (dalam hati aku 'kau xkan dapat surat sebab aku naik pangkat dan ditempatkan kat unit lain. U are not my boss anymore)

Bos: Yela u settle la dulu keje tu.

Me: (Dalam nada bengang) Tapi mana boleh tangguh lama2 nanti affect pada banyak perkara.

Boss: Xpela. U settle dulu dan buat nota serah tugas. U pegi ada pengganti ke?

Me:(Tambah bengang) xde (dalam hati ingat aku bertukar ke siap ada pengganti)

She never bother and just don't care. Aku dah willing nak tangguh but langsung x appreciate. Bila dapat promotion ni, aku memang xde perasaan. Yang lega sebab I don't have to deal and work with her anymore. Lainnya susah nak cakap. Pertama, aku x berpeluang nak keluar dan merasa pengalaman kat tempat lain. Walaupun tukar unit tapi still in the same division. Kan aku pernah mention in my previous posting aku nak tukar suasana dan pengalaman. Kedua, perasaan aku dah xde kat situ. Banyak faktor yang menyokong rasa ke'tidakhadiran' aku di situ.Yang ketiga, suasana kat unit baru bukan jiwa aku. Bagus sebab aku belajar benda baru and it is very challenging. Cuma I feel I'm not belong there. X tahu berapa lama boleh bertahan.

Konvensyen QA Kebangsaan

Mula2 dapat tahu aku kena hadir konvensyen tu, aku semak aturcaranya. Sah xde kaitan ngan aku. Tapi dah dicalonkan dan wajib lak tu, redah jela. Lagipun, ni satu cara nak larikan diri dari keje kat ofis. Release tension orang kata. 1st day pegi, sorangpun aku x kenal. Memang ada sorang lagi officer yang kena pegi tapi aku langsung x jumpa dia. Presentation memang all related to the technical part which is xde kena mengena ngan aku. Cuma luckily, aku bolehla faham sebab dulu pernah menuntut ilmu dalam bidang2 yang ada kaitan gak ngan konvensyen tu.

But, towards the end, I realise that I learn a lot of things. 1st, u have a lot of opportunities to increase the productivity by only using the the limited resources. The most important thing be more creative. 2nd, think to maximize the outcome by minimizing the work processes and eliminating the unnecessary things. 3rd, don't think about the rewards in doing something, but it will come naturally if it for goods and benefitd everyone. 4th, I was able to learn and understand more on how other professions do their work in order to give the best to the clients.

Ok. Need to go now. Nanti sambung lagi......

No comments:

Post a Comment